بدون نیروی انسانی، پروژه ها آغاز نخواهند شد و مطمئنا به پایان نیز نخواهند رسید. برای اجرای یک پروژه بین تاریخ شروع و پایان باید نیروی انسانی را برای پروژه تعریف نمود و البته نیرو انسانی باید آگاه باشند که کدام بخش از پروژه به عهده آنها می باشد. به محض اینکه فعالیت های پروژه شناسایی شدند، می توانید تیم پروژه را تشکیل دهید. در حقیقت شما حجم کاری مورد نیاز را تجزیه و تحلیل می کنید و مهارت ها و منابع انسانی لازم را شناسایی می کنید.
در نرم افزار مایکروسافت پروژه منابع کاری به
عنوان منابعی می باشند که به وسیله زمان تعریف می شوند (مانند افراد، اتاق کنفرانس
که برای یک ساعت روز شده، دستگاه کاغذ پاره کن که برای یک روز اجاره شده است).
منابع مصرفی که در واحدهای مختلفی مانند گالن، مترمکعب و... در نظر گرفته می شوند.
منابع هزینه ای مخارج پروژه را پوشش می دهند. این نوع منابع به صورت منابع مصرفی و
یا کاری نمی باشند. به طور مثال هزینه های آموزش و یا هزینه های سفر در این دسته
قرار می گیرند.
همانطور که مطرح شد نرم افزار مایکروسافت پروژه 3 نوع منبع مختلف برای پروژه ها ارائه می کند، که هرکدام اهداف و ویژگی های مخصوص به خود را دارد.
منابع کاری:
زمان پارامتری است که منابع کاری را از دیگر منابع موجود در نرم افزار متمایز می کند. به طور مثال افراد و تجهیزات منابع کاری می باشند. چرا که شما می توانید میزان مشارکت آنها را توسط زمانی که بر روی پروژه سپری کرده اند، ردیابی کنید. اگر شما افراد را به طور مستقیم درگیر پروژه نمایید، آنگاه فعالیت های پروژه شما وابسته به زمان خواهند بود که منابع کاری در دسترس می باشند. و هم چنین فعالیت ها نیز مستقل از هزینه های منابع کاری نخواهند بود.
منابع مصرفی:
همانطور که از نام این نوع منابع مشخص است، منابع در طی مدت زمان پروژه به مصرف می رسند. فرض کنید فعالیتی در پروژه خود ثبت کردید که باید بسته هایی را به اسپانسر برسانید. این فعالیت به پاکت نامه و مواد پرینتر احتیاج دارد. در حالیکه شخصی نیز باید محتویات بسته را تکمیل کند. در چنین حالتی منابع کاری براساس زمان های دسترس به فعالیت تخصیص داده می شود. اما منابع مصرفی براساس مقدار مورد نیاز شما به طور مثال 10000 پاکت نامه به فعالیت تخصیص داده می شوند. چون مواد مصرفی توسط زمان اندازه گیری نمی شوند، آنها تنها بر روی هزینه های پروژه شما تاثیر می گذارند. ( براساس حجمی که شما احتیاج دارید و هزینه ای که در هر واحد این منابع در برگرفته شده است).
منابع مصرفی تنها در صورتی بر روی تاریخ ها و مدت زمان ها تاثیر می گذارند که در دسترس نباشند و باید منتظر تامین آنها باشید. به طور مثال شما قادر نخواهید بود چادر های خود را برپا کنید تا زمانی که چادر ها به پروژه ی شما تحویل داده شوند.
منابع هزینه ای:
این نوع منابع از نسخه ی 2007 به نرم افزار اضافه شدند. آنها تنها معرف هزینه ها می باشند (نه زمان و نه کمیت ها). این منابع برای تعریف هزینه های فرعی که به طور مستقیم با افراد و تجهیزات و مواد مصرفی وابسته نیستند، بسیار عالی می باشد. به طور مثال مخارجی مانند هزینه های سفر و یا پرداخت هایی که باعث افزایش هزینه های پروژه می شود که در عین حال وابسته به منابع کاری و مصرفی نیز نمی باشند.
از مزیت های این نوع منابع این است که شما می توانید انواع مختلف هزینه ها را ردیابی کنید. به طور مثال، شما ممکن است منابع هزینه ای مختلفی چون سفر، پروانه ساخت، اجاره، حمل و نقل و حتی آموزش را در نرم افزار تعریف کنید. سپس می توانید این منابع هزینه ای را به هر کدام از فعالیت های خود تخصیص دهید و در نهایت مجموع هر کدام از هزینه ها را برای کل پروژه محاسبه کنید.
به طور مثال یک جلسه دارای هزینه هایی به شرح زیر می باشد. هزینه های سفر 20 میلیون تومان و 5 میلیون تومان هزینه ی ارتباطات آن برای افرادی که از طریق ویدئو کنفرانس در جلسه حضور پیدا می کنند. و هم چنین یک جلسه تغییر هیئت مدیره 1 میلیون تومان هزینه سفر و 2 میلیون تومان هزینه ویدئو کنفرانس خواهد داشت. بنابراین زمانیکه شما هزینه های این دو فعالیت را مشاهده می کنید متوجه هزینه 21 میلیون تومانی سفر در مقابل هزینه 7 میلیون تومانی ویدئو کنفرانس خواهید شد. در این شرایط ممکن است تمایل داشته باشید که رویکرد اجرای جلسات خود را تغییر دهید.
انتشار مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.