تعیین ساعت های اضافه کاری برای رفع Overallocation

اغلب اوقات نمی توان منابع Overallocated را با منابع دیگر جابه جا کرد و یا تاخیری را برای فعالیت درنظر گرفت. در این شرایط تعیین ساعت های اضافه کاری ممکن است در این زمینه کمک نماید. زمانیکه حجم کاری منبعی از ساعت های عادی تجاوز می کند، نرم افزار مایکروسافت پروژه به طور اتوماتیک زمان اضافه کاری را برای آن در نظر نمی گیرد. در حقیقت شما باید این نوع ساعات کاری را در نرم افزار لحاظ کنید.

به طور مثال فرض کنید منبعی به میزان 10 ساعت کار در روز به فعالیتی تخصیص داده شده است. در این صورت شما می توانید 2 ساعت از این زمان را به صورت اضافه کاری تعریف نمایید. در حقیقت حجم کاری هم چنان 10 ساعت می باشد اما 8 ساعت به صورت کار عادی و 2 ساعت دیگر به صورت اضافه کاری خواهد بود. توجه داشته باشید که اضافه کاری را تنها برای فعالیت هایی با حالت زمانبندی اتوماتیک می توانید در نظر بگیرید.

زمانیکه با مقادیر ساعت های اضافه کاری و ساعت های عادی کار می کنید، بهتر است با مفاهیم آن در نرم افزار مایکروسافت پروژه آشنا باشید. در حقیقت 3 نوع فیلد برای این موضوع در نرم افزار قابل مشاهده است:

1-     (Total) Work

2-     Overtime Work

3-     Regular Work

فیلد Work معرف حجم کاری کلی می باشد. کل زمانی که منبعی به یک فعالیت تخصیص می یابد را بیان می کند. زمانیکه شما ساعت های اضافه کاری را برای یک تخصیص در نظر می گیرید، این مقدار در فیلد Overtime Work ثبت می شود و مقدار فیلد Total Work همانگونه باقی می ماند. فیلد دیگری که مطرح می شود Regular Work می باشد. این فیلد حاوی مقداری از کار در زمان عادی می باشد و از طریق رابطه زیر محاسبه می شود:

Total Work – Overtime Work = Regular Work

قابل توجه است که این فیلد را می توانید به هر نمایی اضافه کنید تا مقدار کار Regular را برای هر منبعی را مشاهده کنید. اما دقت کنید که این فیلد غیرقابل ویرایش است و نرم افزار آن را از طریق رابطه ذکر شده محاسبه می کند.

قبل از اینکه زمان اضافه کاری را برای منابع Overallocated را لحاظ کنید، در ابتدا باید نمایی را ایجاد کنید که حاوی فیلد Overtime Work باشد:

1-     نمای Resource Usage را فعال کنید و مطمئن شوید که جدول پیش فرض برای آن فعال می باشد.

2-     در کنار ستون Work این نما ستون Overtime Work را از طریق سربرگ Format اضافه کنید.

3-     در این گام فیلد Overtime Work را به بخش Details در محیط مقیاس زمانی اضافه خواهد شد. از طریق سربرگ Format و گروه Detail بر روی دکمه Add Details کلیک نمایید. سپس پنجره Detail Styles باز خواهد شد. در این پنجره از طریق باکس Available Fields بر روی Overtime Work کلیک نمایید و سپس دکمه Show را انتخاب نمایید.




حال برای لحاظ کردن زمان اضافه کاری گام های زیر باید طی شود:

1-     در نمای Resource Usage که فیلد Overtime Work را برای آن فعال نمودید، قرار بگیرید. سپس منبعی که دچار تخصیص بیش از حد شده و به رنگ قرمز نمایش داده شده را انتخاب نمایید.

2-     در ردیف های زیرین این منبع می توانید تخصیص ها و زمان های مربوط به آن را مشاهده کنید. تخصیص مورد نظر خود را که منجر به Overallocation شده را انتخاب نمایید.

3-     در فیلد Overtime Work برای این تخصیص مقدار زمانی که برای اضافه کاری در نظر گرفته اید را وارد نمایید.

توجه داشته باشید که مقدار فیلد Work را تغییر ندهید، چرا که زمان اضافه کاری به صورت بخشی از Total Work در نظر گرفته می شود. مقداری که شما در فیلد Overtime Work وارد می کنید در طول زمان تخصیص توزیع می گردد. که این موضوع را می توانید در مقیاس زمانی نما مشاهده کنید. به طور مثال اگر تخصیصی به میزان 3 روز می باشد و شما 6 ساعت اضافه کاری برای آن در نظر گرفته اید، این زمان به تمام روز های تخصیص اضافه می گردد. البته توجه داشته باشید که با لحاظ کردن زمان اضافه کاری، مدت زمان فعالیت کاهش می یابد.


 

 

 

 

 

   کانال تلگرام آموزش مایکروسافت پروژه