به محض اینکه پیشرفت واقعی پروژه را ثبت می کنید، قادر خواهید بود تا یک Status Date انتخاب کنید. این تاریخ به عنوان یک نقطه مرجع برای بخش های واقعی و باقیمانده  فعالیت استفاده می شود.

 تغییر Status Date زمانی مفید خواهد بود که به طور مثال اطلاعات واقعی را در روز جمعه دریافت نموده اید، اما این اطلاعات را تا چهارشنبه آینده در برنامه پروژه ثبت نمی کنید. درصورتیکه چهارشنبه را به عنوان Status Date استفاده نمایید، بعضی از اطلاعات واقعی شما می تواند نامتوازن گردد. به طور پیش فرض Status Date به صورت تاریخ فعلی یعنی امروز می باشد. برای ثبت Status Date می توانید گام های زیر را طی کنید:

1-     از طریق سربرگ Project و گروه Status بر روی Status Date کلیک نمایید.


2-     در باکس Select Date، تاریخی را که به عنوان Status Date برای به روز رسانی پروژه در نظر گرفته اید، را ثبت نمایید.


3-     اطلاعات واقعی را مانند گذشته در نرم افزار وارد نمایید. هر جا که تاریخ فعلی برای ثبت Actual Date نیاز باشد، آنگاه Status Date استفاده خواهد شد.

4-     مطمئن شوید که باکس Status Date را بعد از اتمام کار خود، پاک نمایید. بنابراین هفته آتی برای وارد کردن اطلاعات واقعی از تاریخی مشابه استفاده نخواهید کرد.

 

توجه داشته باشید، به طور پیش فرض زمانیکه درصد تکمیل را برای یک فعالیت وارد می کنید، این درصد در طول مدت زمان واقعی فعالیت توزیع می شود. شما می توانید این توزیع را به حول Status Date تغییر دهید. از طریق سربرگ File پنجره Option را باز کنید و سپس از لیست سمت چپ Advanced را انتخاب نمایید. بخش Calculation Options For This Project را بیابید. در این بخش گزینه Edits To Total Task ……. را فعال نمایید.


رویکردهای دیگری نیز برای وارد کردن اطلاعات واقعی پروژه در نرم افزار فراهم شده است. از طریق سربرگ File پنجره ی Options را باز نمایید. سپس از لیست سمت چپ Advanced را انتخاب کنید. بخش Calculation Options For This Project را بیابید. در این بخش 4 گزینه اول مربوط به نحوه ی قرار گیری اطلاعات واقعی و باقیمانده فعالیت نسبت به Status  را بیان می کند. این گزینه ها به شرح زیر می باشند.


1-     Move End Of Completed Prats After Status Date Back To Status Date

   این گزینه بیان می کند که اگر انتهای بخش تکمیل شده فعالیت بعد از Status Date می باشد، آن را به این تاریخ منتقل می کند.


2-     And Move Start Of Remaining Prats Back To Status Date

  این گزینه با انتخاب گزینه قبل فعال می شود. در حقیقت بیان می کند که بخش باقیمانده فعالیت نیز به Status Date منتقل می شود. در غیر این صورت بین دو بخش باقیمانده و تکمیل شده فعالیت ممکن است تاخیری لحاظ شود.



3-     Move Start Of Remaining Prats Before Status Date Forward To Status Date

  این گزینه بیان می کند که اگر بخش باقیمانده فعالیت قبل از Status Date می باشد، آن را به این تاریخ منتقل می کند.


4-     And Move End Of Completed Prats Forward To Status Date

   این گزینه با انتخاب گزینه قبل فعال می شود. در حقیقت با جابه جایی بخش باقیمانده فعالیت می توانید بخش تکمیل شده را نیز به این تاریخ منتقل نمایید، در غیر این صورت بین این دو بخش ممکن است تاخیری به وجو د آید.


تغییرات این گزینه ها برای جابه جایی بخش های تکمیل شده و باقیمانده در کل پروژه لحاظ می شود. اما اگر تمایل داشته باشید که تنها فعالیت های انتخابی نسبت به این تاریخ جابه جا شوند،آنگاه :

1-     فعالیت های مورد نظر خود را انتخاب کنید.

2-     از طریق سربرگ Task و گروه Task بر روی دکمه Move کلیک نمایید.

3-     از منوی باز شده می توانید گزینه Incomplete Parts To Status Date ( جابه جایی بخش تکمیل نشده به تاریخ Status Date) را انتخاب نمایید.

4-     اگر گزینه Incomplete Parts To Status Date را انتخاب نمایید، آغاز بخش تکمیل نشده فعالیت به تاریخ Status Date مجددا زمانبندی می شود (که می تواند تاریخ فعلی یعنی تاریخ روز باشد یا می توانید این تاریخ را تغییر دهید). اما اگر گزینه Completed Part را انتخاب کنید، انتهای بخش تکمیل شده فعالیت به تاریخ Status Date منتقل می شود.


چنانچه تنظیمات فوق را برای کل پروژه یا فعالیت های انتخابی اعمال نمایید، در هر حال فعالیت به دو نیم تقسیم می شود و آن را Split خواهید کرد. این روش ها رویکردی واقعی برای نمایش تاخیرهای واقعی است که بر روی فعالیت های در حال انجام تاثیر می گذارد و آنها را به طور واقع بینانه مجددا زمانبندی می کند.

 



   کانال تلگرام آموزش مایکروسافت پروژه