به محض اینکه پروژه ی خود را ارزیابی و کنترل می نمایید، احتمالاً احتیاج خواهید داشت تا جنبه های مختلف عملکرد پروژه خود را آنالیز نمایید. آنالیز پروژه یا همان خرد کردن داده های پروژه می تواند به شما دیدی واقعی تر در اجرای پروژه دهد. مدبران و سهام دارن پروژه ممکن است، شاخص های کلیدی و برآوردهای پروژه را بازبینی نمایند. این شاخص ها در بررسی اثربخشی برنامه پروژه کمک شایانی خواهد کرد. بهترین شیوه برای آزمون عملکرد پروژه آنالیز ارزش کسب شده یا Earned Value Analyze می باشد. این روش رویکردی سیستماتیک برای اندازه گیری و ارزیابی پارامترهایی چون زمانبندی، هزینه و حجم کاری انجام شده در پروژه می باشد.

نرم افزار مایکروسافت پروژه به طور اتوماتیک مجموعه ای از محاسبات را بر روی بخشی از داده های پروژه انجام می دهد و آنالیز ارزش کسب شده توسط نتایج این محاسبات قابل انجام خواهد بود. این آنالیز مقایسه های متنوعی را بین داده های Baseline و اطلاعات واقعی پروژه انجام می دهد. 

نتایج محاسبات آنالیز ارزش کسب شده براساس:

1- اطلاعات ذخیره شده در Baseline پروژه، که شامل اطلاعات زمانبندی و هزینه مربوط به منابع تخصیصی می باشد.

2- حجم کار واقعی و هزینه های گزارش شده.

3- واریانس مابین اطلاعات پیشرفت پروژه و اطلاعات ذخیره شده در  Baseline.

4- تاریخ وضعیت یا status date.

به محض اینکه مجموعه ای از Baseline را ذخیره می کنید،  نرم افزار مایکروسافت پروژه محاسبات و ذخیره سازی داده های ارزش کسب شده را آغاز می کند. این داده ها در سه جدول ارزش کسب شده در نرم افزار قابل مشاهده است. البته برای این منظور می توان از دو نوع گزارش ارزش کسب شده نیز بهره مند شد. 

همانطور که مطرح شد، نرم افزار به محض ذخیره سازی Baseline شروع به ایجاد اطلاعات ارزش کسب شده می نماید. سپس با وارد کردن اطلاعات مربوط به پیشرفت پروژه مانند تاریخ های شروع یا اتمام واقعی و یا درصد تکمیل و ... ، نرم افزار مقادیر را نسبت به داده های Baseline مقایسه می کند و واریانس ها را محاسبه می کند. سپس این واریانس ها را به محاسبات مربوط به ارزش کسب شده وصل می کند.

سه نوع از اطلاعات جهت قرار گرفتن در فیلدهای ارزش کسب شده استفاده می شود: 

1-هزینه

2-زمانبندی

3-حجم کاری 

همانطور که در پست های پیشین شرح داده شد، نرم افزار این قابلیت را فراهم نموده تا یازده نوع Baseline مختلف را بتوانید، ذخیره کنید. در حقیقت این امکان فراهم شده تا از مراحل مختلف اجرای پروژه، تصویری از داده های کلیدی زمانبندی ذخیره کنید. اما نکته قابل توجه این است که محاسبات مربوط به آنالیز ارزش کسب شده تنها براساس یک مجموعه از Baseline انجام می شود. 



ادامه دارد. .....