در نرم افزار مایکروسافت پروژه به منظور مطالعه و آنالیز عملکرد پروژه می توانید یکی از سه جدول آنالیز ارزش کسب شده را در نمای فعلی خود مشاهده نمایید. البته در نرم افزار این امکان فراهم شده است که گزارش های مربوط به ارزش کسب شده را به اجرا در آوردید یا فیلدهای مورد نظر این آنالیز را به نمای خود اضافه کنید.

جداول آنالیز ارزش کسب شده

همانطور که قبلا مطرح شد، با ذخیره یک مجموعه Baseline و ثبت مقادیر واقعی پیشرفت پروژه قادر خواهید بود تا هزینه و عملکرد زمانبندی را از طریق ارزش کسب شده ارزیابی نمایید. به منظور بازبینی اطلاعات مربوط به ارزش کسب شده فعالیت ها گام های زیر را انجام دهید:

1.       از طریق سربرگ View در گروه Tasks View بر روی Other View کلیک نمایید و سپس گزینه Task Sheet را انتخاب نمایید و در صورتیکه تمایل داشته باشید که آنالیز ارزش کسب شده را براساس منابع مشاهده کنید، کافی است Resource Sheet را انتخاب نمایید.



2.       در سربرگ View در گروه Data بر روی دکمه Tables کلیک نمایید و سپس More Tables را انتخاب نمایید.

3.       در پنجره More Tables بر روی Earned Value کلیک نمایید و سپس گزینه Apply  را انتخاب کنید.



جداول ارزش کسب شده، اکثر فیلدهای مربوط به آنالیز را نشان می دهند و همانطور که بیان شد این جداول قابل نمایش در هر دو نمای Task Sheet و Resource Sheet هستند. اما در نمای Task Sheet  قادر خواهید بود تا دو جدول دیگر را مشاهده کنید این جداول به شما کمک می کنند تا بر روی نوع خاصی از اطلاعات تمرکز نمایید . در حقیقت در جدول مربوط به Earned Value Cost Indicator عملکرد بودجه ی پروژه قابل ارزیابی خواهد بود و در جدول Earned Value Schedule عملکرد حجم کاری و زمانبندی پروژه را می توانید بررسی کنید.

اما سوالی که مطرح می شود این است که مقادیر فیلدهای این جداول چه چیزی را بیان می کنند ؟ این مقادیر چگونه باید تفسیر شوند؟

به عنوان یک قانون کلی در صورتی که مقادیر مثبت را در ستون های مربوط به واریانس جداول ارزش کسب شده مشاهده کردید ( یعنی ستون های SV، CV و VAC ) نشان دهنده ی پیش افتادن از زمانبندی یا اجرای پروژه کمتر از بودجه مقرر می باشد. اما زمانیکه مقادیر منفی در این ستون ها مشاهده شود آنگاه فعالیت ها عقب تر از زمانبندی انجام شده اند و در پروژه بیشتر از بودجه هزینه صرف شده است. با مشاهده مقادیر 0.00 در ستون های ذکر شده می توان مطمئن شد که اجرای پروژه براساس اهداف زمانبندی و بودجه انجام می شود.

در ادامه به بررسی فیلد های آنالیز ارزش کسب شده می پردازیم و بر این اساس قادر خواهید بود داده های موجود در این فیلدها را تفسیر نمایید. .......