زمانیکه در نمای Gantt Chart قرار دارید، می توانید خطوط پیشرفت (Progress Lines) را رسم نمایید. در نتیجه فعالیت هایی که جلوتر یا عقب تر و حتی مطابق زمانبندی هستند، به صورت گرافیکی قابل مشاهده می باشند. این خطوط برای فعالیت هایی که به اتمام رسیده اند یا در حال پیشروی هستند، به نمایش در خواهند آمد. توجه داشته باشید، نرم افزار این خطوط را برای فعالیت های آتی لحاظ نمی کند.

برای هر تاریخ پیشروی و یا حتی Status Date می توانید، این خطوط را رسم نمایید. این خطوط فعالیت هایی که در حال پیشروی هستند و فعالیت هایی که باید آغاز می شدند را به یکدیگر متصل می نماید. تاریخ خطوط پیشروی می تواند تاریخ فعلی (امروز)، Status Date و یا هر تاریخ دیگری به انتخاب شما باشد. البته می توانید چندین خطوط پیشرفت را در فواصل معینی ( به طور مثال اولین شنبه هر ماه) را رسم کنید. در حقیقت خطوط پیشرفت نمودارهای را در نمای Gantt Chart فراهم می آورند که اطلاعات ارزشمندی از پیشرفت فعالیت های پروژه از آنها به دست می آید.

1-     یک خط پیشرفت ممکن است به سمت چپ نما منحرف شود، در این شرایط فعالیت هایی را مشخص می کند که قبل از تاریخ خط پیشرفت در حال انجام هستند.

2-     در صورتیکه خط پیشرفت به صورت مستقیم باشد، فعالیت هایی را نشان خواهد داد که در تاریخ معین شده بر طبق زمانبندی در حال انجام اند.

3-     اگر خط پیشرفت به فعالیتی متصل نشده باشد، نشان می دهد که تاریخ شروع فعالیت جلوتر از خط پیشرفت است .


با توجه به توضیحات فوق می توانید خط پیشرفت را به نمای Gantt Chart به صورت زیر اضافه کنید.

1-     در یکی از نماهای Gantt مانند Gantt chart یا Tracking Gantt قرار بگیرید.

2-     از طریق سربرگ Format و گروه  Format بر روی دکمه Grid Line کلیک نمایید. سپس Progress Lines را انتخاب کنید. از این طریق پنجره Progress Lines باز خواهد شد.


3-     در سربرگ Dates and Intervals قرار بگیرید. سپس در بخش Current Progress Lines گزینه Display را فعال نمایید. با این انتخاب دو گزینه دیگر برای شما فعال می شود. در حقیقت مشخص می کند که خط پیشرفت در تاریخ Status Date پروژه یا تاریخ فعلی رسم شود.


  تاریخ Status Date را می توانید از طریق پنجره Project Information انتخاب نمایید. این پنجره از طریق سربرگ Project ، گروه Properties و دکمه ی Project Information قابل دسترس می باشد. در صورتیکه هیچ Status Date مشخص نشود، تاریخ فعلی ( یعنی تاریخ روز) به جای آن لحاظ می شود.

4-     چنانچه تمایل داشته باشید که خطوط پیشرفت در فواصل منظمی رسم شوند، این شرایط را باید در بخش Recurring Intervals مشخص نمایید. البته می توانید تاریخ های معینی را تعریف کنید و آن را در جدول زیر بخش Selected Progress Lines ثبت نمایید.


5-     در بخش Display Progress Lines in relation to می توانید مشخص نمایید که خطوط پیشرفت منعکس کننده برنامه Actuals یا Baselines باشند.

6-      از طریق سربرگ Line Styles می توانید ظاهر این خطوط پیشرفت را در نمای Gantt Chart تغییر دهید. در حقیقت می توانید نوع خط، رنگ و شکل نقاط پیشرفت را تغییر دهید.


چنانچه تاریخی را برای خطوط پیشرفت تعیین نموده اید، می توانید شرایطی تعریف نمایید که به اختیار شما نمایش داده شوند. به طور مثال ممکن است تمایل داشته باشید، خطوط پیشرفت تنها در گزارشات شما چاپ شوند، در حالیکه در نمای Gantt Chart پنهان گردد. بنابراین برای عدم نمایش موقتی خطوط پیشرفت کافی است:

7-     در پنجره Progress Lines از طریق سربرگ Dates and Intervals و بخش Current Progress Lines گزینه  Display را غیر فعال نمایید. در حقیقت خطوط پیشرفت تعریف شده از نمای Gantt Chart حذف خواهند شد ولی تاریخ های این خطوط در پنجره Progress Lines باقی خواهند ماند.

8-     چنانچه تمایل داشته باشید، یکی از این تاریخ ها را به طور کلی حذف نمایید، می توانید از طریق بخش Selected Progress Lines در جدول مربوطه تاریخ مورد نظر خود را پاک نمایید.




   کانال تلگرام آموزش مایکروسافت پروژه