تعیین یک مجموعه از Baseline جهت آنالیز ارزش کسب شده، از طریق گام های زیر انجام خواهد شد:

1.       از طریق سربرگ File بر روی options کلیک نمایید و سپس از طریق لیست سمت چپ Advanced را انتخاب نمایید.

2.       بخش Earned Value Options For This Project را در این صفحه بیابید.

3.       بر روی فلش باکس Baseline for Earned Value Calculation  کلیک نمایید و Baseline مورد نظر خود را انتخاب نمایید.

 

همتای اطلاعات Baseline در آنالیز ارزش کسب شده اطلاعات واقعی پروژه می باشد. وارد کردن اطلاعات واقعی پیشرفت پروژه در پست های پیشین به طور مفصل مطرح شده است. به محض اینکه در برنامه ی پروژه خود یک Baseline ذخیره و اطلاعات پیشرفت پروژه را ثبت می نمایید، نرم افزار می تواند واریانس ها را محاسبه نمایید. به وسیله این واریانس ها فیلدهای ارزش کسب شده تکمیل خواهند شد.

آنالیز ارزش کسب شده محاسبات خود را بر مبنای یک تاریخ وضعیت Status Date انجام می دهد. توجه داشته باشید، اگر چنین تاریخی را برای نرم افزار تعریف نکنید، نرم افزار محاسبات را براساس تاریخ روز انجام می دهد. اما ممکن است تمایل داشته باشید تا تاریخ متفاوتی را تعیین نمایید. به طور مثال می توانید گزارش های مربوط به آنالیز ارزش کسب شده را برمبنای آخرین روز ماه مشاهده نمایید. البته تاریخ وضعیت معمولا تاریخی است که شما اطلاعات مربوط به وضعیت پروژه را جمع آوری نموده اید. بنابراین همواره تاخیری مابین آخرین تاریخ وضعیت و تاریخی که آنالیز ارزش کسب شده را انجام می دهید، وجود خواهد داشت. به علت اینکه نرم افزار داده های مربوط به Baseline و حجم کاری واقعی و هزینه و ... را به صورت مرحله ای ذخیره می کند، در نتیجه آنالیز ارزش کسب شده می تواند براساس یک تاریخ وضعیت مشخص انجام شود.

به طور پیش فرض محاسبات ارزش کسب شده براساس درصد تکمیل می باشد که معرف مدت زمان یا حجم کاری فعالیت می باشد. اما ممکن است پروژه شما براساس میزان مصرف مواد اولیه یا هر نوع سنجه فیزیکی دیگر تعریف شده باشد. در حقیقت پروژه مانند قبل براساس مدت زمان و یا حجم کاری نخواهد بود. در چنین حالتی بهتر است محاسبات آنالیز ارزش کسب شده براساس درصد تکمیل فیزیکی قرار بگیرد.

به طور مثال فرض کنید پروژه ی شما ساخت یک محصول و فعالیت های پشتیبان مختلف آن  باشد. اگر تمایل داشته باشید که آنالیز ارزش کسب شده، براساس تکمیل محصول نهایی باشد، آنگاه می توانید از رویکرد درصد تکمیل فیزیکی جهت ثبت میزان تکمیل محصول تا تاریخ وضعیت استفاده نمایید. در حقیقت در محاسبات ارزش کسب شده، مشخص می شود که چه مقدار بودجه باید صرف می گردید تا محصول 50 درصد تکمیل گردد و هم چنین چه مقدار هزینه در عمل صرف شده تا به این مرحله از پروژه برسید.

برای استفاده از رویکرد درصد تکمیل فزیکی در محاسبات ارزش کسب شده، گام های زیر را طی نمایید:

1.       از طریق سربرگ File بر روی options کلیک نمایید و سپس از طریق لیست سمت چپ Advanced را انتخاب نمایید.

2.       بخش Earned Value Options For This Project را در این صفحه بیابید.

3.       در باکس Default Task Earned Value Method گزینه Physical % complete را انتخاب نمایید.


ادامه دارد.......