شما جهت ایجاد اسناد متنی خود از نرم افزار Word  Microsoft کمک می گیرید و یا برای محاسبه ی میزان فروش و دیگر داده های عددی خود از نرم افزار Microsoft Excle استفاده می کنید. در حقیقت این نرم افزار ها به شما کمک می کنند تا خروجی مطلوب خود را خلق نمایید. اما در مورد مایکروسافت پروژه موضوع کمی متفاوت تر می باشد. اگرچه این نرم افزار به شما کمک می کند که یک پروژه را برنامه ریزی نمایید اما پروژه ی واقعی توسط اعضا تیم شما اجرا می شود. آنها هستند که فعالیت ها را در راستای رسیدن به اهداف پروژه عملی می سازند. ردیابی و کنترل پروژه واقعی و اجرای پروژه بر مبنای نقشه راه تهیه شده، به شما به عنوان یک مدیر پروژه بستگی دارد.


بنابراین مدیریت پروژه به عنوان یک هماهنگ کننده تلاش می کنند تا اهداف پروژه را برآورده نماید.

مدیر پروژه در راس تیم پروژه مسئول این تلاش و نتیجه نهایی آن می باشد. مدیر پروژه با استفاده از دانش، مهارتها، ابزار و متدولوژی ها موارد زیر را به انجام می رساند:

·         اهداف، احتیاجات و محدودیت های پروژه شناسایی می کند.

·         انتظارات و نیاز های مختلف سهام داران پروژه را هماهنگ می نمایید. سهامداران پروژه می توانند شامل اعضا تیم، مدیران منابع، مدیریت ارشد، مشتریان و اسپانسرها باشند.

·         برنامه ریزی، اجرا و کنترل فعالیت ها، فاز ها و تحویل شدنی ها براساس اهداف از پیش تعیین شده ی پروژه را انجام می دهد.

·         پروژه را به اتمام می رساند و دانش فراگرفته شده از اجرای پروژه را ثبت و ضبط می نماید.

در کنار این وظایف مدیران پروژه باید تقاضا برای وجوه مختلف پروژه را متعادل و یکپارچه نمایند. به طور کلی وجوه یک پروژه را می توان به صورت مثلث زمان هزینه و حوزه خلاصه نمود.(شکل زیر) البته دانش مدیریت پروژه وجوهی چون کیفیت ، ریسک، منابع انسانی، ارتباطات، تهیه منابع را نیز به آن اضافه نموده است.

Project Mnagement triangle aspects

در حقیقت اگر شما حوزه پروژه را افزایش دهید، وجوه زمان و هزینه پروژه شما نیز افزایش می یابد. اگر شما احتیاج داشته باشد که زمان پروژه را کاهش دهید، باید حوزه پروژه شما کاهش یابد و یا وجه هزینه را با تزریق منابع افزایش دهید.

همانطور که قبلا هم ذکر شد مسئولیت یک مدیر پروژه به چهار مرحله ی اصلی شکسته می شود. که هر کدام را به طور اجمال در پست های آتی شرح خواهیم داد.



انتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است.