با استفاده از تقویم پروژه شما قادر خواهید بود، روزها و زمان های کاری را برای پروژه و فعالیت ها تعریف نمایید. البته تقویم پروژه به عنوان یک تقویم پیش فرض برای منابع کاری پروژه شما نیز در نظر گرفته خواهد شد. در حقیقت تقویم پروژه نشان می دهد که چه زمانی سازمان شما بر روی پروژه کار می کند و چه زمانی کاری انجام نمی دهد. از این طریق شما می توانید یکی از اصول بنیادی برای زمانبندی فعالیت ها را وضع نمایید.

شما باید یک تقویم مبنا به عنوان تقویم پروژه خود انتخاب کنید. برای این کار می توانید خود یک تقویم مناسب شرایط کاری سازمان ایجاد نمایید و یا اینکه یکی از سه تقویم اصلی نرم افزار را انتخاب نمایید. اما تقویم مبنا چه کاربردی دارد؟ این تقویم به صورت یک الگو می باشد که شما می توانید آن را برای مجموعه ای از منابع یا مجموعه ای از فعالیت ها و حتی کل پروژه اعمال کنید. همانطور که ذکر شده در نرم افزار سه تقویم مبنا طراحی شده است. روز ها و زمان های کاری هر کدام از این سه تقویم به شرح زیر می باشد.

1- تقویم استاندارد Standard Calendar

ساعات کاری در این تقویم از روز دوشنبه تا جمعه از ساعت 8 صبح الی 5 بعد از ظهر می باشد. البته از ساعت 12 تا 1 بعد ازظهر به عنوان ساعت استراحت و ناهار در نظر گرفته شده است. این تقویم به عنوان پیش فرض تمام فعالیت ها، منابع و کل پروژه می باشد.

2- تقویم شیفت شب Night Shift Calendar

 زمان کاری در این تقویم از ساعت 11 شب تا 8 صبح برای پنج روز هفته می باشد که از ساعت 3 صبح تا 4 صبح به عنوان یک ساعت استراحت در نظر گرفته شده است. این تقویم برای منابع کاری مناسب است که در شیفت شب کار می کنند و برای پروژه هایی در نظر گرفته می شوند که در طی شیفت شب انجام می شوند.

3- تقویم 24 ساعته 24 Hours

این تقویم به صورت 24 ساعته برای 7 روز هفته برنامه ریزی شده است. در این تقویم انجام کار به هیچ عنوان در طول هفته متوقف نمی شود و برای پروژه هایی که در دو یا سه شیفت پشت سرهم هر روز هفته کار می کنند، استفاده می شود.

بعد از آشنایی با تقویم ها در این مرحله باید برای پروژه خود یک تقویم مبنا اعمال نماییم. در صورتیکه تمایل داشته باشید از تقویم پیش فرض نرم افزار یعنی تقویم استاندارد استفاده نمایید، احتیاج به هیچ گونه تغییراتی ندارید اما اگر بخواهید تقویم دیگری را به عنوان تقویم مبنا پروژه خود در نظر بگیرید باید قدم های زیر را طی نمایید.

1-از سربرگ Project و در گروه Properties ، Project Information را انتخاب نمایید.

2- در پنجره باز شده از بخش Calendar می توانید تقویم مبنای متناسب با زمان های کاری پروژه خود را انتخاب نمایید. همانطور که در شکل مشاهده می کنید فعلا سه نوع تقویم قابل انتخاب هستند.


Project Information ,Calendar


شما می توانید هر کدام از این تقویم ها را به عنوان مبنای کاری خود در نظر بگیرد و یا حتی می توانید از ترکیی از آنها استفاده کنید. به طور مثال برای کل پروژه تقویم استاندارد را اعمال کنید، برای منابع کاری که در شیفت شب فعالیت می کنند تقویم شیفت شب و برای فعالیت هایی که توسط ماشین های اتوماتیک انجام می شوند تقویم 24 ساعته را انتخاب نمایید. در پست های آتی در مورد ایجاد تغییرات در تقویم مربوط به فعالیت ها و منابع کاری بیشتر صحبت خواهیم کرد.



انتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است.