دسترس پذیری درصدی از زمان می باشد که منابع در حین رمان های کاری خود در دسترس می باشند. در حقیقت مقادیر در فیلد Max. Units در زمان های کاری تعریف شده در تقویم منبع ضرب می شوند تا معرف حداکثر دسترس پذیری این منبع باشند.


دسترس پذیری از طریق رویکردهای زیر قابل استفاده می باشد:

1-     اگر برای منبعی زمان های کاری خاصی وجود نداشته باشد، آنگاه می توان فیلد حداکثر واحدها Max. Units را برای این منبع 100 درصد در نظر گرفت تا معرف تمام وقت بودن منبع در حین زمان های کاری تقویم پروژه باشد.

2-     اگر منبعی داری از دوشنبه تا جمعه با 6 ساعت کار در روز فعالیت می کند ( که بیانگر 30 ساعت در هفته می باشد)، آنگاه تعریف Max. Units به صورت 50درصد نشان می دهد که این منبع تنها در نیمی از زمان های کاری خود در دسترس می باشد. در حقیقت 15 ساعت در هفته کار می کند.

3-     Max. Units معمولا محدود به 100 درصد و یا کمتر نمی باشد. در حقیقت اگر شما دارای تیمی 5 نفره برای واحد بازاریابی خود باشید، آنگاه می توانید برای کل این تیم یک منبع کاری در نظر بگیرید و Max. Units را برای آن 500 درصد لحاظ کنید.

و یا اگر شما دارای تیم نقشه کشی باشید که 3 نفر آنها به طور تمام وقت و یکی از آنها به طور نیمه وقت فعالیت می کنند، می توانید برای این منبع 330 درصد Max. Units در نظر بگیرید.

نمای Resource Sheet آسان ترین راه برای تغییر Max. Units می باشد. کافی است در فیلد Max. Units برای هر منبع عدد مورد نظر خود را تایپ نمایید، تا نرم افزار آن را به صورت درصد لحاظ کند. به طور پیش فرض واحدها در فیلد Max. Units به صورت درصد بیان می شوند. اما می توانید آن ها را به صورت اعداد 1 تا 10 نیز در نظر بگیرید. در حقیقت با انتخاب سربرگ File وارد بخش Options شوید. سپس از لیست سمت چپ پنجره بر روی Schedule کلیک نمایید. آنگاه بخش Schedule را بیابید و در گزینه Show Assignment Unit As از منوی باز شده Decimal را انتخاب نمایید. آنگاه در فیلد Max. Units به جای 100 درصد عدد 1 و به جای 330 درصد عدد 3/3 را مشاهده خواهید کرد.



زمانیکه دسترس پذیری متغیر خواهد بود.

زمانیکه دسترس پذیری منابع پروژه در زمان های مختلف تغییر می کند، برای آن راه حلی نیز در نظر گرفته شده است. فرض کنید تیم کاری شما بخشی از سال را به صورت تمام وقت فعالیت می کند. اما در از فصول تعداد افراد تیم کاری شما متفاوت می باشد و یا میزان دسترس پذیری آنها کمتر و یا بیشتر خواهد شد. در پنجره Resource Information و سر برگ General جدولی وجود دارد که می توانید سطوح مختلف دسترس پذیری را برای چنین شرایطی تغییر دهید. اما اگر تقویم کاری منابع شما در دوره های زمانی متفاوت با یکدیگر می باشند ( به طور مثال منبعی در تابستان 4 روز در هفته و باقی سال 5 روز در هفته کار می کند )، برای ایجاد چنین تغییراتی کافی است در تقویم منبع یعنی پنجره Change Working Times هفته های کاری متفاوتی ایجاد کنید.

برای ایجاد سطوح مختلف دسترس پذیری از طریق گام های زیر عمل نمایید:

1-     در نمای Resource Sheet  بر روی منبعی که تمایل دارید دسترس پذیری آن را اصلاح کنید دو بار کلیک نمایید تا پنجره Resource Information باز شود.

2-     در این پنجره بر روی سربرگ General کلیک نمایید و جدولی را در بخش گوشه پایینی سمت چپ مشاهده خواهید کرد.

3-     در فیلد Available From تاریخی شروعی که دسترس پذیری خاص آغاز می شود را باید ثبت کنید.

4-     در فیلد Available To تاریخ پایان که دسترس پذیری به اتمام می رسد را باید لحاظ نمایید.

5-     در فیلد Units درصد دسترس پذیری منبع مشخص می شود.

6-     گام های 3 تا 5 را برای تعیین سطوح دیگر دسترس پذیری در زمان های مختلف تکرار نمایید. توجه داشته باشید که تاریخ ها در هر ردیف باید دیر تر از تاریخ های ردیف ماقبل باشند.



زمانیکه تغییرات را در پنجره Resource Information اعمال نمودید، آنگاه در نمای Resource Sheet برای این منبع در فیلد Max. Units درصدی معادل صفر نمایش داده می شود. درحقیقت تنها راه برای مشاهده دسترس پذیری این منبع باز کردن پنجره Resource Information می باشد. اما چون مقدار صفر درصد در این فیلد ممکن است برای دیگر افراد سوالی ایجاد نماید، می توانید یادداشتی Note را به این منبع اضافه کنید و علت جود این مقدار غیر طبیعی را شرح دهید.

قبل از اعمال تغییرات در جدول دسترس پذیری در اولین ردیف آن در فیلد From و To واژه ی Na را مشاهده می کنید، که مشخص می کند دسترس پذیری به کل دوره های زمانی اعمال می شود. در صورتیکه Na تنها در فیلد From باشد آنگاه نشان می دهد که این دسترس پذیری از تاریخ شروع پروژه اعمال می شود و محدودیتی برای تاریخ شروع آن نخواهیم داشت. اما اگر Na در فیلد To باشد آنگاه محدودیتی برای تاریخ اتمام دسترس پذیری در نظر گرفته نخواهد شد. 




 

 

 

انتشار مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.