شما می توانید 3 تغییر عمده را در تخصیص منابع پروژه خود اعمال نمایید:

1-     می توانید منابع بیشتری را به منابع تخصیص یافته یک فعالیت اضافه نمایید.

2-     می توانید منابعی را با منابعی دیگر جایگزین نمایید.

3-     می توانید یک منبع را از لیست منابع تخصیص یافته به فعالیت را حذف نمایید.


افزودن منابع بیشتر

برای اضافه نمودن منابع بیشتر به لیست منابع تخصیص یافته اولیه به فعالیت می توانید همانند آنچه که قبلا مطرح شد، عمل نمایید. با تخصیص منبع جدید مشاهده می کنید که فعالیت با در نظر گرفتن منبع جدید، بروز رسانی می شود. و هم چنین سلول هایی را مشاهده خواهید کرد که تغییر رنگ داده و هایلایت شده اند. بنابراین شما قادر خواهید بود فیلدهایی که در تخصیص منبع جدید دچار تغییرات شده اند را مشاهده نمایید.

اگر فعالیت انتخابی با حالت زمانبندی اتوماتیک باشد، آنگاه تغییراتی را در مدت زمان فعالیت، حجم کاری یا تاریخ اتمام فعالیت مشاهده خواهید کرد که در اثر تخصیص منبع جدید ایجاد شده است . طبیعت این تغییرات بستگی به نوع فعالیت دارد ( که یکی از انواع واحد ثابت Fixed Unit، حجم کاری ثابت Fixed Work، یا مدت زمان ثابت Fixed Duration  باشد) و اینکه آیا فعالیت Effort Driven  می باشد یا خیر؟ در مورد کنترل تغییرات در پارامترهای زمانبندی براساس نوع فعالیت در پست های آتی صحبت خواهیم کرد.

بعد از اینکه به فعالیت هایی با حالت زمانبندی اتوماتیک منابع تخصیص دهید، نرم افزار بازخوردهایی را در اثر تغیرات زمانبندی ارائه می دهد. زمانیکه تغییراتی را در پروژه اعمال می کنید که بر روی زمانبندی تاثیر می گذارد (مانند تغییر در مدت زمان فعالیت یا تاریخ شروع و یا تاریخ پایان فعالیت)، آنگاه مثلث سبز رنگی در گوشه بالایی سلولی که اصلاح شده ظاهر می گردد. این مثلث معرف باز خورد ایجاد تغییرات در زمانبندی می باشد. در صورتیکه نشانگر موس را بر روی این مثلث چند لحظه نگه دارید، آنگاه دکمه Options Button پدیدار می شود.

زمانیکه شما منبعی را حذف می نمایید یا منبع جدیدی را به منابع یک فعالیت اضافه می نمایید، می توانید Options Button را مشاهده نمایید. با کلیک بر روی این دکمه پیامی مبنی بر گزینه های مختلف زمانبندی حاصل از اصلاحات شما ظاهر می شود. این پیام معمولا فرصت هایی را به شما معرفی می کند که نتیجه آن نزدیک تر به انتظارات شما باشد.

نشانگر مثلث سبز رنگ تا زمانی فعال می باشد که اصلاحاتی دیگر در پروژه ایجاد شود. Options Button بازخورد هایی را برای کاربران فراهم می آورد که نرم افزار زمانبندی فعالیت های آنها را به طور اتوماتیک انجام می دهد. در حقیقت این باز خوردها کمک می کند تا کاربران تاثیر تغییرات اعمال شده در زمانبندی را درک نمایند.

درصورتیکه شما اثر تغییرات زمانبندی را به راحتی متوجه می شوید و احتیاجی به مشاهده مثلث سبز رنگ بازخورد ها ندارید، به راحتی می توانید آن را از تنظیمات نرم افزار حذف نمایید. با ورود به سربرگ File، پنجره Options را باز نمایید. در این پنجره از لیست سمت چپ گزینه Display را انتخاب نمایید. سپس بخش Show Indicators and options buttons for را بیابید، آنگاه در این بخش گزینه هایی که تمایل به مشاهده باز خورد های آن را ندارید، می توانید غیر فعال نمایید.

جایگزین منابع تخصیص یافته

برای این کار کافی است از روش های ذکر شده، پنجره Assign Resources را باز نمایید، آنگاه از لیست منابع تخصیص یافته که در کنار آن ها علامت تیکی را مشاهده می کنید باید نام منبعی که مایل به جایگزینی آن هستید را انتخاب نمایید. سپس در این مرحله بر روی دکمه Replace در سمت راست پنجره کلیک نمایید

و با این عمل پنجره جدیدی با عنوان Replace Resource باز خواهد شد. در این پنجره نام کلیه منابع با توجه فیلتر اعمالی از قبل را می توانید مشاهده کنید.

منبع جایگزین را انتخاب و مقدار واحد آن را در فیلد Units ثبت نمایید. با این انتخاب نام منبع انتخابی به ابتدای لیست جدول منتقل می شود. توجه داشته باشید که با انتخاب منابع قبلی تخصیص یافته با پیام خطایی از طرف نرم افزار روبه رو خواهید شد.

حذف منابع تخصیص یافته

در این مرحله نیز باید با انتخاب فعالیت مورد نظر وارد پنجره Assign Resources شوید و نام منبع مورد نظر خود را از منابع تخصیص یافته انتخاب نمایید. سپس گزینه Remove را انتخاب نمایید تا منبع از لیست منابع تخصیصی خارج شود. دقت کنید زمانیکه شما یک منبع تخصیص یافته را حذف می کنید، تنها تخصیص حذف خواهد شد و نه کل منبع به طور یکجا!!!! این منبع همچنان به فعالیت های دیگر تخصیص یافته و آماده است که به فعالیت های دیگر نیز تخصیص یابد.

البته برای اعمال 3 تغییر فوق الذکر می توان از پنجره Task Information نیز کمک گرفت که در سربرگ Resource  این پنجره قابل انجام است. اما باید توجه کنید که این پنجره امکانات موجود در پنجره Assign Resources را دارا نمی باشد. با حذف منبع فعالیت نیز در نمای Gantt Chart بروز رسانی می شود. در صورتیکه یکی از منابع تخصیص یافته به فعالیت حذف گردد. شما می توانید مثلث باز خورد های زمانبندی را در سلول فعالیت مشاهده کنید که با نگه داشتن نشانگر موس بر روی این مثلث Option Buttons در فیلد indicator ظاهر می شود. و با کلیک بر روی آن منویی پیش روی خود مشاهده خواهید کرد.

 

 

 

انتشار مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.