یک منبع هزینه ای یک آیتم هزینه ای می باشد که در تکمیل یک فعالیت مشارکت می کند، اما تاثیری در زمانبندی فعالیت نخواهند داشت. یک منبع هزینه ای معرف یک آیتم هزینه می باشد که جدا از هزینه نیروی کار، تجهیزات، مواد اولیه است و این آیتم هزینه ای برای تکمیل عملکرد فعالیت اعمال می شود، مانند هزینه سفر هوایی، اسکان، اجاره و .....

زمانیکه شما یک منبع هزینه ای ایجاد می کنید، هیچ گونه هزینه ای را در نمای Resource Sheet مانند منابع کاری و مصرفی وارد نخواهید کرد. میزان هزینه مرتبط با این منبع بسته به نوع فعالیتی که به آن تخصیص می یابد تغییر می کند. استفاده از منبع هزینه ای یکسان برای انواع مختلف فعالیت ها این مزیت را دارا می باشد که شما می توانید هزینه های کلی خود را برای هر طبقه از هزینه ها خلاصه نمایید.

برای وارد نمودن این نوع منابع در نمای Resource Sheet کافی است نام آنها را ثبت کنید  و سپس از فیلد Type نوع Cost را برای آنها انتخاب نمایید و البته نوع زمان پرداخت هزینه را نیز می توان از فیلد Accrue At تعیین کرد.


برای تخصیص آنها به فعالیت ها مانند دیگر منابع کاری و مصرفی باید عمل کنیم. بعد از تخصیص در فیلد Cost در پنجره Assign Resource میزان هزینه مرتبط با این نوع تخصیص باید ثبت گردد.

به طور پیش فرض نام این منبع هزینه ای به همراه هزینه آن در کنار میله فعالیت در مقیاس زمانی نمای Gantt Chart نمایش داده می شود.

برای ثبت میزان هزینه متغیر این نوع منبع براساس زمان باید بعد از تخصیص این نوع منبع به فعالیت وارد یکی از دو نمای Usage شوید و سپس فیلد Cost را باید به محیط Time Sheet این نما (از طریق سربرگ Format گروه Details)  اضافه نمود.

در صورتیکه در نمای Resource Sheet شیوه زمان پرداخت Accrue At را از نوع Prorated انتخاب کرده باشید، آنگاه می توانید در فیلد Cost محیط Time Sheet نمای Usage خود برای این نوع منبع هزینه های مختلفی را در نظر بگیرید. به طور مثال اگر برای فعالیتی هزینه بازرسی در نظر گرفته شده باشد و این هزینه در روز اول انجام فعالیت 75$ در روز دوم 125$ خواهد بود و جمع این هزینه ها برابر با میزان هزینه ای خواهد بود که در زمان تخصیص در پنجره Assign Resource در فیلد Cost  وارد نموده اید. توجه داشته باشید که اگر شیوه زمان پرداخت هزینه این نوع منبع از نوع End یا Start باشد، آنگاه دیگر نمی توان این اصلاحات را انجام داد.

 

 

 

 

انتشار مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.