همواره به یاد داشته باشید که یک فعالیت به طور پیش فرض دارای محدودیت ASAP و یا ALAP می باشد. بنابراین هیچگاه تصور نکنید که می توان برای یک فعالیت محدودیتی را اضافه و یا حذف نمود. به هنگام تغییر محدودیت های اعمال شده برای یک فعالیت با حالت زمانبندی اتوماتیک، معمولا از یک نوع منعطف به محدودیت با انعطاف پذیری کمتر و یا حتی بالعکس انتقال می یابید.

روش های مختلفی برای ایجاد تغییرات در محدودیت ها وجود دارد که به شرح زیر می باشند:

1-     در نمای گانت چارت و یا هر نمایی که بتوان لیست فعالیت ها را مشاهده کرد، قرار بگیرید. در یکی از فیلد های Start و یا  Finish تاریخی را ثبت کنید. همانطور که قبلا هم شرح داده شد، براساس اینکه پروژه از تاریخ شروع و یا از تاریخ پایان زمانبندی می گردد، نرم افزار محدودیت متناسب را به طور اتوماتیک اعمال می نماید.

2-     اگر بر روی فعالیتی که قصد تغییر محدودیت آن را دارید، 2 بار کلیک نمایید، پنجره Task Information باز خواهد شد. در این پنجره بر روی سربرگ Advanced کلیک نمایید. در بخش Constraint Type می توانید از منوی باز شده نوع محدودیت مورد نظر خود را انتخاب کنید و در صورت لزوم تاریخ محدودیت را در بخش Constraint Date وارد نمایید.


توجه داشته باشید که اگر فعالیتی با حالت زمانبندی دستی را انتخاب کنید، در سربرگ Advanced یکی از انواع محدودیتASAP و یا ALAP را مشاهده می کنید و بخش های Constraint Type و Constraint Date غیرفعال می باشند. این شرایط نشان می دهند که نوع محدودیت را نمی توان برای انواع فعالیت ها با حالت زمانبندی دستی تغییر داد.

3-     در این روش از جداول تعبیه شده در نرم افزار استفاده خواهیم کرد. در ابتدا در نمای گانت چارت قرار بگیرید. سپس باید جدول Constraint Type را فعال کنید. این جدول تنها فیلد های مورد نیاز برای اصلاح و نمایش محدودیت ها در اختیار شما قرار می دهد. برای این کار کافی است از سربرگ View در گروه Data، بر روی دکمه Tables کلیک کنید. سپس از منوی باز شده More Tables را انتخاب کنید.


در پنجره باز شده باید Constraint Dates انتخاب شود.


با این شیوه جدول مربوطه بر نمای گانت چارت ظاهر می شود، که می توان برای هر فعالیت نوع محدودیت را از فیلد Constraint Type و تاریخ مورد نظر خود را برای محدودیت مورد نظر از فیلد Constraint Date انتخاب نمود.


4-     در این روش از نمای Task Details Form می توان استفاده نمود.


نکات پایانی

همانطور که از مطالب فوق الذکر مشخص است در نرم افزار مایکروسافت پروژه به هر فعالیت تنها یک محدودیت زمانی می توان اختصاص داد.

اگر فعالیتی پیش نیاز نداشته باشد، با تغییر محدودیت آن به نوع ASAP (و یا ALAP) فعالیت را به نقطه شروع (و یا نقطه پایان) پروژه بر می گرداند. بنابراین همواره تاریخ های شروع و پایان فعالیت را بعد از اصلاح محدودیت ها چک نمایید، تا مطمئن شوید فعالیت به تاریخ مورد انتظار شما انتقال یافته است.

به علت طبیعت محدودیت ها آن ها غیر قایل حذف می باشند. در صورتیکه تمایل داشته باشید که محدودیتی را حذف نمایید، در چنین شرایطی تنها می توانید آن را از یک نوع غیر انعطاف پذیر به انواع انعطاف پذیر که به تاریخ ها نیز وابسته نمی باشند، مانند ASAP و ALAP تبدیل کرد.

 

 

انتشار مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.