ممکن است تمایل داشته باشید یک تاریخ پایان مشخص برای فعالیت با زمانیدی اتوماتیک در نظر بگیرید. در حقیقت محدودیتی از نوع MFO برای فعالیت لحاظ کنید تا فعالیت در یک تاریخ مشخص خاتمه یابد. اما بهتر است به جای اعمال چنین محدودیت غیر ضروری که انعطاف پذیری را از زمانبندی می گیرد، از یک یادآور کننده یا فرجه استفاده نمایید.

بنابراین به جای ثبت محدودیت ها می توان از Deadline یا فرجه استفاده کرد. فرجه به شکل یک نشانگر در نمودار گانت چارت به صورت یک هدف نشان داده می شود. اما فرجه ها بر زمانبندی فعالیت های شما تاثیر نمی گذارند. برای ثبت فرجه یک فعالیت قدم های زیر طی می شود:

1-     فعالیت را از نمای گانت چارت انتخاب نمایید.

2-     با دو بار کلیک بر روی فعالیت پنجره Task Information را باز کنید.

3-     وارد سربرگ Advanced نرم افزار شوید و در بخش Deadline می توانید تاریخ مشخصی را وارد نمایید و یا این تاریخ را از تقویم باز شده انتخاب نمایید.


نشانگر فرجه در نمای گانت چارت ظاهر می شود. در صورت تمایل می توانید این فرجه را نیز حذف نمایید. برای این کار باید تمام مراحل فوق الذکر را تکرار کنید و در بخش Deadline از کلید Delete کیبورد استفاده کنید. البته می توان با اضافه کردن فیلد Deadline ستون این تاریخ ها را نمای گانت چارت مشاهده کرد.

در صورتیکه محاسبات زمانبندی فعالیتی به گونه ای باشد که بعد از تاریخ فرجه به اتمام برسد، در فیلد نشانگر نمای گانت چارت (Indicators) هشداری به شکل الماس قرمز رنگ مشاهده خواهید کرد، مبنی بر اینکه زمانبندی فعالیت تاریخ فرجه را رد کرده است و فعالیت تبدیل به یک فعالیت بحرانی می شود.

فرجه ها را می توان برای انواع فعالیت ها با حالت زمانبندی دستی و اتوماتیک تنظیم نمود. فرجه برای فعالیت های مادر Summary Task نیز قابل اعمال هستند. در صورتیکه فرجه فعالیت مادر با تاریخ اتمام یکی از زیرفعالیت های آن در تعارض باشد، آنگاه نشانگر هشدار برای آن زیر فعالیت نمایش داده خواهد شد. برای مایل استون ها نیز می توان فرجه تعریف نمود. ( در باره ی مایل استون ها در پست بعدی صحبت خواهیم کرد).

اما فرجه ها چگونه بر زمانبندی تاثیر می گذارند؟

2 حالت وجود دارد که فرجه ها بر زمانبندی تاثیر می گذارند. در حالت اول برای فعالیت هایی که با محدودیت ASAP زمانبندی می شوند. با تعیین فرجه شناوری کل Total Float فعالیت و فعالیت های پیش نیاز آن مجددا محاسبه می شود و البته فرجه تعیین شده در این شرایط قبل از شناوری کل فعالیت قرار گرفته است.

در حقیقت نرم افزار به جای محاسبه دیرترین تاریخ اتمام فعالیت، تاریخ فرجه را لحاظ می کند. بنابراین دیرترین تاریخ اتمام فعالیت های پیش نیاز آن نیز می تواند تغییر کنند و شناوری کل فعالیت و فعالیت های پیش نیاز آن کاهش می یابد. در صورتیکه فرجه تعیین شده قبل تاریخ اتمام فعالیت (یعنی زودترین تاریخ شروع فعالیت) قرار بگیرد، آنگاه ما دارای شناوری کل منفی خواهیم بود.

در حالت دوم برای فعالیت هایی که به صورت ALAP زمانبندی می شوند تاریخ اتمام فعالیت همان تاریخ فرجه قرار می گیرد. زیرا در این نوع محدودیت (ALAP) دیرترین تاریخ اتمام فعالیت به عنوان تاریخ پایان فعالیت در نظر گرفته می شود و تا زمانیکه فعالیت های پیش نیاز دارای شناوری باشند، این فعالیت می تواند قبل از تاریخ فرجه به اتمام برسد.

 

 

 

 

 

انتشار مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.