هنگام ایجاد محدودیت ها برای فعالیت ها لازم است بدانید که سه سطح انعطاف پذیری در محدودیت ها وجود دارد:

1-     محدودیت های انعطاف پذیر؛ 2- محدودیت های نیمه انعطاف پذیر؛ 3- محدودیت های غیر انعطاف پذیر.


1-     محدودیت های انعطاف پذیر

این نوع شامل محدودیت های ASAP و ALAP می باشند. این محدودیت ها به همراه وابستگی ها و دیگر پارامترهای موثر در زمانبندی، فعالیت ها را در زودترین و یا دیرترین زمان ممکن زمانبندی می کنند. این محدودیت های پیش فرض نرم افزار بیشترین انعطاف پذیری در محاسبه ی تاریخ های شروع و پایان فعالیت ها ایجاد می کنند.. به طور مثال فعالیتی با محدودیت ASAP و وابستگی FS در زودترین زمان ممکن که فعالیت پیش نیاز آن به اتمام برسد، زمانبندی خواهد شد.

2-     محدودیت های نیمه انعطاف پذیر

4 نوع محدودیت نیمه انعطاف پذیر موجود می باشد، که عبارتند از :

SNET، FNET، SNLT، FNLT

به هنگام لحاظ کردن این نوع محدودیت ها می بایست، تاریخ هایی را نیز اعمال نمایید. در حقیقت فعالیت را محدود می کنید تا قبل و یا بعد از تاریخ اعمالی شما آغاز شود و یا به اتمام برسد. که در این شرایط حتی با اعمال تاریخی مشخص، فضایی را برای انعطاف پذیری قرار می دهید. به طور مثال فعالیتی با محدودیت SNLT برای 14 آبان ماه با وابستگی FS را در نظر بگیرید. این فعالیت به محض اتمام قعالیت پیش نیاز تا 14 آبان ماه می تواند آغاز شود، در حالیکه این فعالیت را نمی توان بعد از 14 آبان ماه زمانبندی کرد.

3-     محدودیت های غیر انعطاف پذیر

محدودیت های غیر انعطاف پذیر 2 نوع می باشند: 1- MSO؛ 2- MFO

این محدودیت ها یک تاریخ مطلق دارند که زمانبندی باید بر آن منطبق گردد. در حقیقت دیگر پارامترهای زمانبندی باید در صورت لزوم کنار گذاشته شوند تا این تاریخ به وقوع بپیوندد. به طور پیش فرض این نوع محدودیت نسبت به وابستگی های مابین فعالیت ها در زمان تعارض، اولویت خواهند داشت. به طور مثال فعالیتی دارای محدودیت MFO می باشد که باید در تاریخ 30 بهمن ماه به پایان برسد و نیز دارای وابستگی FS می باشد این فعالیت همواره در تاریخ 30 بهمن ماه به پایان خواهد رسید، بدون توجه به اینکه پیش نیاز آن به موقع به پایان خواهد رسید یا خیر.

تعارض مابین وابستگی ها و محدودیت ها

هنگام لحاظ کردن محدودیت های نیمه انعطاف پذیر و غیر انعطاف پذیر ریسک تعارض مابین وابستگی ها و محدودیت ها بالا خواهد رفت. فرض کنید فعالیت نصب کاغذ دیواری با محدودیت MFO باید در تاریخ 25 تیر ماه به اتمام برسد، اما فعالیت نصب تیغه که با لینک FS به آن مرتبط شده است در تاریخ 29 تیرماه به اتمام خواهد رسید. این شرایط تعارضی را ایجاد می کند. بر طبق وابستگی مابین فعالیت شما نمی توانید نصب کاغذ دیواری را تا زمان اتمام تیغه به اجرا در بیاورید. فعالیت نصب تیغه تا زمان 29 تیرماه به اتمام نخواهد رسید. اما بر طبق محدودیت اعمالی نصب کاغذ دیواری باید در تاریخ 25 تیر ماه به اتمام برسد. به طور پیش فرض زمانی که بین محدودیت و وابستگی مابین فعالیت تعارضی وجود دارد، محدودیت در اولویت قرار می گیرد. در این شرایط 4 روز شناوری منفی بین دو فعالیت به وجود خواهد آمد. یعنی فعالیت پیش نیاز 4 روز به داخل زمان تعیین شده فعالیت پس نیاز قرار گرفته است.

با ایجاد چنین مشکلی قاعدتا شما پیام Planning Wizard را مشاهده خواهید کرد. خصوصا اگر در فاز برنامه ریزی باشید و در حال ثبت فعالیت ها با چنین تعارضاتی قبل از شروع کار اصلی قرار بگیرید. برای پیشگیری از چنین اتفاقاتی در حین برنامه ریزی، بهتر است پروژه ی خود را مورد باز بینی قرار دهید و فعالیت های پیش نیاز و پس نیاز دارای هم پوشانی یا تاخیر را بیابید. در چنین شرایطی باید بررسی کنید این فعالیت ها دارای Lag صفر هستند یا خیر؟ در صورت وجود Lag صفر، قطعا در زمانبندی شما مشکلی در محدودیت و یا تعارضی بین وابستگی ها وجود دارد.

برای حل مشکل تعارض در زمانبندی، می توان محدودیت ها را به انواع انعطاف پذیر تر تغییر داد و یا حتی تاریخ محدودیت را اصلاح نمود. البته می توان اولویت زمانبندی را تغییر داد. در حقیقت اگر تمایل داشته باشید که وابستگی مابین فعالیت ها نسبت به محدودیت اعمالی اولویت داشته باشد، می توانید این تنظیمات را در نرم افزار اصلاح کنید. از طریق سربرگ File پنجره options را باز کنید. در این پنجره بخش Scheduling Options for This Project را بیابید. در این بخش اگر گزینه Tasks Will Always Honor Their Constraint Dates  را غیر فعال کنید، آنگاه وابستگی مابین فعالیت ها در زمانبندی اولویت پیدا خواهد کرد.


 

 

انتشار مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.